Capaian Pembelajaran / Learning Outcomes
At the end of this phase D, Describes cultural changes over time and context, both on a local, regional and national scale; consider diversity and change as a reality that exists in social life; Understand the importance of preserving and maintaining cultural traditions and local wisdom to develop the personal, social and national identity of Indonesia; play an active role in maintaining and preserving local wisdom practices in the midst of the global community. Learners can also align their own actions with the actions of others to carry out activities and achieve group goals; encouraging others to work effectively and achieve common goals; demonstrate group activities that demonstrate that group members with their own strengths and weaknesses need and can help each other meet their needs; respond adequately to the condos and circumstances that exist in the environment in accordance with the roles and needs that exist in the community; and seeking to give what is considered important and valuable to people in the community who need help.
Pada akhir fase D ini, Menjelaskan perubahan budaya seiring waktu dan konteks, baik dalam skala lokal, regional dan nasional; menganggap keragaman dan perubahan sebagai suatu kenyataan yang ada didalam kehidupan bermasyarakat; memahami pentingnya melestarikan dan menjaga tradisi budaya dan kearifan lokal untuk mengembangkan identitas pribadi, sosial dan bangsa indonesia; berperan aktif menjaga dan menjaga kelestarikan praktik-praktik kearifan lokal di tengah-tengah masyarakat global. Peserta didik juga dapat menyelaraskan tindakan sendiri dengan tindakan orang lain untuk melaksanakan kegiatan yang dan mencapai tujuan kelompok; memberi semangat kepada orang lain untuk bekerja efektif dan mencapai tujuan bersama; mendemonstrasikan kegiatan kelompok yang menunjukan bahwa anggota kelompok dengan kelebihan dan kekurangannya masing-masing perlu dan dapat saling membantu memenuhi kebutuhan mereka; menanggapi secara memadai terhadap kondosi dan keadaan yang ada dilingkungan sesuai dengan peran dan kebutuhan yang ada dimasyarakat; serta mengupayakan memberi hal yang dianggap penting dan berharga kepada orang-orang di masyarakat tempat tinggal yang membutuhkan bantuan.
Students also examine the norms and rules, rights and obligations as citizens regulated in the 1945 NRI Constitution; realizing the importance of adhering to norms and rules, balancing rights and obligations; synthesizing several different opinions to become mutual agreement; recognizing that the process of the birth of the agreement must be done democratically; simulating the deliberations of the nation’s founders who gave birth to the Youth Oath, Pancasila and, the Preamble to the 1945 Constitution, which was held democratically; understand the order of the laws and regulations in force in Indonesia; and can link the relationship of one regulation to its derivative regulation. Students also understand the territory of Indonesia as a whole and actively participate in maintaining territorial sovereignty; examine the basis and reasons why Indonesia chose a unitary state as a reference for the attitudes and actions of students in building the integrity of the Republic of Indonesia and national harmony; identifying Indonesia’s future role in Asia in the frame of the Republic of Indonesia; and understand the system of government administration at the district/city, provincial and NKRI levels as a unit.
Peserta didik juga mengkaji norma dan aturan, hak dan kewajiban sebagai warga negara yang diatur dalam UUD NRI Tahun 1945; menyadari pentingnya mematuhi norma dan aturan, menyeimbangkan hak dan kewajiban; mensintesiskan beberapa pendapat yang berbeda unutk menjadi kesepakatan bersama; menyadari bahawa proses lahirnya kesepakatan harus dilakukan secara demokratis; mensimulasikan musyawarah para pendiri bangsa yang melahirkan Sumpah Pemuda, Pancasila dan, Pembukaan UUD 1945, yang dilangsungkan secara demokratis; memahami tata urutan perundang-undangan yang berlaku di indonesia; dan dapat menghubungkan kaitan satu regulasi dengan regulasi turunannya. Peserta didik juga memahami wilayah indonesia sebagai satu kesatuan yang utuh dan berpartisipasi secara aktif untuk turut serta menjaga kedaulatan wilayah; mengkaji dasar dan alasan mengapa indonesia memilih negara kesatuan sebagai acuan sikap dan tindakan peserta didik dalam membangun keutuhan NKRI dan kerukunan bangsa; mengidentifikasi peran indonesia di Asia di masa mendatang dalam bingkai NKRI; serta memahami sistem penyelenggaraan pemerintah di tingkat kabupaten/kota, provinsi dan NKRI sebagai kesatuan.
Students also critically examine the implementation of Pancasila in state life from time to time; explain chronologically the history of the birth of Pancasila; understand the function and position of Pancasila as the basis of the state; the nation’s outlook on life and the ideology of the state; and applying the values of Pancasila in their daily lives in accordance with the development and context of students.
Peserta didik juga mengkaji secara kritis implementasi Pancasila dalam kehidupan bernegara dari masa ke masa; menjelaskan secara kronologis sejarah lahirnya Pancasila; memahami fungsi dan kedudukan Pancasila sebagai dasar negara; pandangan hidup bangsa dan ideologi negara; serta menerapkan nilai-nilai Pancasila dalam kehidupan kesehariannya sesuai dengan perkembangan dan konteks peserta didik.