Students apply strategies to understand explanatory news texts by confirming the predictions they have made correctly.

Peserta didik menerapkan strategi memahami teks berita eksplanasi dengan mengonfirmasi prediksi yang telah dibuatnya dengan tepat.

Students practice applying vocabulary strategically by finding the meaning of words in a dictionary or encyclopaedia independently.

Peserta didik berlatih menerapkan strategi kosakata dengan menemukan arti kata pada kamus atau ensiklopedia dengan mandiri.

Students recognize variety of news from different types of media by critically comparing print and online news features.

Peserta didik mengenali ragam berita dalam jenis media yang berbeda dengan membandingkan fitur berita cetak dan daring dengan kritis.

Students conclude news items from various media carefully comparing the text in headlines, lead, and content of printed, online, and audio-visual news.

Peserta didik menyimpulkan perbandingannya terhadap berita pada ragam media dengan membandingkan teks pada judul, teras, dan isi berita cetak, daring, dan audiovisual dengan jeli.

Students deepen their knowledge of linguistic elements in explanatory news texts by carefully marking the types of sentences in the news text.

Peserta didik memperdalam pengetahuan tentang unsur kebahasaan dalam teks berita eksplanasi dengan menandai jenis kalimat dalam teks berita tersebut dengan teliti.

Students develop the skills of sorting information critically by carefully analysing the validity of the news sources.

Peserta didik mengembangkan keterampilan memilah informasi dengan kritis dengan menganalisis kevalidan sumber berita dengan kritis.