Capaian Pembelajaran / Learning Outcomes
At the end of phase D, learners are able to understand and have an awareness of their existence and family and closest environment. He is able to analyze the relationship between the geographical conditions of the region and the characteristics of the community and understand the potential of its natural resources. He was also able to analyze the relationship between the diversity of geographical conditions of the archipelago to the formation of cultural plurality. He is able to understand how people strive for each other to be able to meet the needs of their lives. He was able to analyze the role of the government and society in encouraging economic growth. Students are also able to understand and have awareness of the social changes that are happening in the contemporary era. He can analyze the development of the economy in the digital era. Students understand the challenges of development and the potential of Indonesia to become a developed country. He realized his role as part of the Indonesian and world community in the midst of the regional and global issues that were happening and contributed positively.
Pada akhir fase D ini, peserta didik mampu memahami dan memiliki kesadaran akan keberadaan dan keluarga serta lingkungan ter-dekatnya. Ia mampu menganalisis hubungan antara kondisi geografis daerah dengan karakteristik masyarakat serta memahami potensi sumber daya alamnya. Ia juga mampu menganalisis hubungan antara keragaman kondisi geografis nusantara terhadap pembentukan kemajemukan budaya. Ia mampu memahami bagaimana masyarakat saling berupaya untuk dapat memenuhi kebutuhan hidupnya. Ia mampu menganalisis peran pemerintah dan masyarakat dalam mendorong pertumbuhan perekonomian. Peserta didik juga mampu memahami dan memiliki kesadaran terhadap perubahan sosial yang sedang terjadi di era kontemporer. Ia dapat menganalisis perkembangan perekonomian di era digital. Peserta didik memahami tantangan pembangunan dan potensi indonesia menjadi negara maju. Ia menyadari perannya sebagai bagian dari masyarakat Indonesia dan dunia di tengah isu-isu regional dan global yang sedang terjadi dan ikut memberikan kontribusi yang positif.
Students are able to understand and apply learning materials through a process skills approach in learning observing, questioning it with the 5W 1H formula. Then it is able to estimate what will happen based on the answers found. Students are also able to collect information through literature studies, document studies, interviews, observations, questionnaires, and other collection techniques. Planning and developing investigations, Learners organize information by selecting, processing and analyzing the information obtained. The process of information analysis is carried out by means of verification, interpretation, and triangulation of information. Students draw conclusions, answer, measure and describe and explain existing problems by fulfilling established procedures and stages. Students disclose all the results of the above stages orally and in writing in the form of digital and non-digital media. Students then communicate their findings by publishing the results of the report in the form of digital or non-digital presentations and so on. In addition, students are able to evaluate the learning experience that has been passed and are expected to be able to plan further projects by involving cross-subjects collaboratively.
Peserta didik mampu memahami dan menerapkan materi pem-pelajaran melalui pendekatan keterampilan proses dalam belajarnya. yaitu mengamati, menanya dengan rumus 5W 1H. Kemudian mampu memperkirakan apa yang akan terjadi berdasarkan jawaban-jawaban yang ditemukan. Peserta didik juga mampu mengumpulkan informasi melalui studi pustaka, studi dokumen, wawancara, observasi, kuesioner, dan teknik pengumpulan lainnya. Merencanakan dan mengembangkan penyelidikan, Peserta didik mengorganisasikan informasi dengan memilih, mengolah dan menganalisis informasi yang diperoleh. Proses analisis informasi dilakukan dengan cara verifikasi, interpretasi, dan tringulasi informasi. Peserta didik menarik kesimpulan, menjawab, mengukur dan mendeskripsikan serta menjelaskan permasalahan yang ada dengan memenuhi prosedur dan tahapan yang ditetapkan. Peserta didik mengungkapkan seluruh hasil tahapan diatas secara lisan dan tulisan dalam bentuk media digital dan non-digital. Peserta didik lalu mengkomunikasikan hasil temuannya dengan mempublikasikan hasil laporan dalam bentuk presentasi digital atau non-digital dan sebagainya. Selain itu peserta didik mampu mengevaluasi pengalaman belajar yang telah dilalui dan diharapkan dapat merencanakan proyek lanjutan dengan melibatkan lintas mata pelajaran secara kolaboratif.